وبلاگ یک یا چندین صفحه اینترنتی شخصی یا گروهی است که در آن شخص یا گروه به نوشتن مطالب متوالی (روزانه یا چند روز در میان) در موضوعات متنوع و دلخواه می پردازند.

اطلاعات وبلاگ به طور مرتب آپدیت می شوند. محتوای یک وبلاگ به طور معمول حاوی متن، تصاویر، فیلم ها و غیره است. محتوای وبلاگ اغلب به عنوان ورودی وبلاگ یا پست وبلاگ شناخته می شود و افراد افکار، عقاید اشعار و یا خاطرات خود را برای مطالعه عموم در آن قرار می دهند.

وبلاگ برای اولین بار در سال 1994 ایجاد شد و به عنوان دفترچه خاطرات آنلاین معرفی شد. و از آن به بعد محبوبیت فراوانی در بین کاربران اینترنتی پیدا کرد. از وبلاگ ها هم استفاده تجاری و هم غیرتجاری می شود.

در هنگام مشاهده پست های وبلاگ ابتدا جدیدترین پست ها نمایش داده می شوند و اکثر وبلاگ ها بخش نظرات را دارند که مخاطبان می توانند نظرات خود را در پست های وبلاگ قرار دهند.

محبوب ترین سیستم عامل های وبلاگ نویسی عبارتند از:

  • تامبلر
  • وردپرس
  • جوملا
  • دروپال

تامبلر به تنهایی بیش از 490 میلیون وبلاگ دارد. و سپس وردپرس بیش از 60 میلیون، جوملا و دروپال به ترتیب 1.83 میلیون و 1 میلیون وبلاگ دارند.

پنج نوع وبلاگ رایج

یک وبلاگ می تواند توسط یک فرد یا گروه کوچکی از افراد و یا توسط یک کسب و کار اداره شود تا اطلاعات مربوط به یک یا چند موضوع را به اشتراک بگذارند. با توجه به دلایلی که وبلاگ ها ایجاد می شوند، می توانیم آنها را به پنج نوع معمول طبقه بندی کنیم.

وبلاگ شخصی

وبلاگ شخصی را افراد برای به اشتراک گذاشتن فعالیت های روزمره، تجربیات شخصی، علایق، نظرات و غیره ایجاد می کنند. محتوای وبلاگ های شخصی معمولاً به سبک مکالمه و با بیانی غیر رسمی است.

صاحبان وبلاگ شخصی می توانند وبلاگ خود را برای دسترسی خصوصی یا عمومی تنظیم کنند. وبلاگ های شخصی با توجه به حجم بازدید کنندگان از طریق تبلیغات یا پیوندهای وابسته درآمد کسب می کنند.

پیشنهاد می کنم مقاله 7 نکته مهم تاثیر رنگ در فروش و بازاریابی را مشاهده کنید.

وبلاگ تجاری

وبلاگ تجاری یکی از مؤثرترین راه ها برای دستیابی به مشتریان است. محتوای وبلاگ تجاری بیشتر در مورد محصولاتی است که یک شرکت عرضه می کند. وبلاگ نویسان تجاری به طور معمول در مورد موضوعاتی می نویسند که به آنها کمک می کند مخاطب ایده آل خود را جذب کرده و سپس آنها را به مشتری تبدیل کنند.

وبلاگ تجاری یا شغلی برای افرادی که می خواهند مهارت های حرفه ای یا تخصص خود را در اینترنت نشان دهند، انتخاب مناسبی است.

وبلاگ همکاری در فروش

وبلاگ همکاری در فروش وبلاگی است که در مورد معرفی یا بررسی سایر محصولات و خدمات می نویسد. برخی از وبلاگ نویسان نظرات متعددی را درباره انواع محصولات در سایت های خود می نویسند، در حالی که برخی دیگر محصول وابسته خاصی را تبلیغ می کنند.

هدف اصلی این وبلاگ ها، ایجاد انگیزه در کاربران برای کلیک کردن روی محصول و سپس خرید محصولات از طریق لینک های وابسته است.

مهمترین عامل در موفقیت یک وبلاگ همکاری در فروش، بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) است. این وبلاگ نویسان برای افزایش بازدیدکنندگان، باید در وبلاگ خود رتبه اول نتایج جستجو موتور های جستجو را بدست آورند.

وبلاگ Niche

وبلاگ Niche، وبلاگی است که محتوای آن فقط روی یک موضوع خاص متمرکز است. نویسندگان وبلاگ Niche فقط در مورد مطلبی که به آن علاقه دارند می نویسند.

صاحبان وبلاگ Niche، پس از جلب اعتماد کاربران، می توانند محصولاتی را برای فروش ارائه دهند یا سایر محصولات و خدمات را به منظور کسب درآمد در وبلاگ خود تبلیغ کنند.

وبلاگ معکوس

وبلاگ معکوس، نوعی وبلاگ است که بیشتر مطالب وبلاگ توسط کاربران یا مشارکت کنندگان ارسال می شود.

مزایای وبلاگ نویسی برای کسب و کار

بلاگ به قدری محبوب شده ‌است که تنها یک کانال برای اتصال یک فرد به مخاطبان مرتبط نیست بلکه یک رویکرد بازاریابی فعال است که هر کسب ‌و کار باید در آن سرمایه‌گذاری کند .

وبلاگ نویسی مجموعه ای از مهارت ها از جمله نوشتن، انتشار پست ها، پیوند دادن و به اشتراک گذاری مطالب از طریق اینترنت است.

وبلاگ نویسی کسب و کار، یک روش موثر در بازاریابی برای افزایش آگاهی از برند، رضایت مشتری و سپس رشد کسب و کار است.

افزایش آگاهی از برند

آگاهی از برند، یک عنصر مهم در بازاریابی است که میزان شناخت و رضایت مشتریان از یک برند را اندازه گیری می کند.

وبلاگ نویسی به آموزش مصرف کنندگان در مورد استانداردهای شرکتی، چشم انداز و ویژگی های آن کمک می کند.

یک وبلاگ تجاری اطلاعات ارزشمند و همچنین توانایی و تخصص شرکت را به مخاطبانش نشان می دهد.

ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید

علاوه بر قرار دادن هزاران آگهی پولی یا ارسال ایمیل، پس از اینکه شخصی روی وب سایت شما کلیک کند و بازدید کند، می توانید با به روز کردن وبلاگ خود، ترافیک ارگانیک بیشتری ایجاد کنید. هر بار که پست وبلاگ جدیدی را منتشر می کنید، فرصتی ایجاد می کنید تا وب سایت خود را در موتورهای جستجو نشان دهید و مخاطبان بیشتری را به فروشگاه اینترنتی خود هدایت کنید.

همچنین افراد می توانند این پست را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. در نتیجه، کسب و کار شما فرصتی پیدا می کند تا به تعداد قابل توجهی از مخاطبان جدید دست یابد. همچنین ایجاد محتوای قابل کلیک و اشتراکی بسیار مهم است، یعنی اگر وبلاگ شغلی شما به صورت مرتب بروزرسانی شود باعث می شود که کاربران و مشتریان شما به صورت مرتب به فروشگاه شما سربزنند.

تقویت بهینه سازی برای موتور جستجو

بهینه سازی برای موتورهای جستجو نه تنها در مورد رتبه بندی بلکه استراتژی بلند مدت است تا تجارت شما در نتایج موتور جستجو قابل مشاهده باشد. بدیهی است که یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی با محتوای بیشتر در موتورهای جستجو عملکرد بهتری دارد.

همه موتورهای جستجوگر اصلی مانند گوگل، بینگ، یاهو و... خواهان  محتوای تازه، مرتبط و مفید هستند.

هیچ راهی بهتری برای ارائه مطالب مکرر جز وبلاگ وجود ندارد. یعنی شما نمی توانید به طور مرتب صفحه درباره ما یا محصولات خود را به روز کنید، اما می توانید هر زمان که مایل بودید مطالب وبلاگ را منتشر کنید.

با استفاده از وبلاگ به طور مداوم، به موتورهای جستجو محتوای جدیدی برای فهرست بندی می دهید. همچنین می توانید کلمات کلیدی مرتبط را که احتمالاً مشتریان بالقوه برای جستجوی آنها استفاده می کنند، وارد کنید.

موقعیت کسب و کار خود را تقویت کنید

فرقی نمی کند تجارت شما کوچک باشد یا بزرگ، وبلاگ نویسی راهی مؤثر برای ایجاد اعتماد و تأثیر در کسب و کار شما است. یک وبلاگ می تواند یک نمونه کار جذاب برای نشان دادن توانایی های کسب و کار شما باشد. با پاسخ دادن به سؤالات رایج و ارائه ی راه حل های مناسب برای مشکلات مربوط به کسب و کار خود، می توانید ثابت کنید که یک متخصص در زمینه خود هستید.

توسعه و تقویت روابط با مشتریان

وبلاگ نویسی آسانترین راه برای به روز نگه داشتن مشتریان در اخبار، معاملات، نکات و سایر اطلاعات مفید است. مشتریانی که مرتباً از وبلاگ شما بازدید می کنند، تمایل دارند که پول بیشتری را برای محصولات و خدمات شما هزینه کنند.

وبلاگ نویسی تجاری، یک کانال فعال برای ارتباط با بازدید کنندگان و دنبال کنندگان شما است. همچنین از طریق بخش نظرات می توانید مستقیماً به مشتریان پاسخ دهید، علاوه بر این، با بررسی این نظرات، شما می توانید دیدگاه خوبی در مورد آنچه مشتریانتان انتظار دارند، بدست آورید.

تبدیل کاربران به مشتریان نهایی

وبلاگ علاوه بر ایجاد ترافیک اضافی یعنی مشاهده و هدایت کاربران بیشتر به وبسایت توانایی تبدیل این کاربران به مشتریان نهایی را دارد. فرآیند تبدیل کاربر به مشتری در سه مرحله انجام می شود که در ادامه این سه مرحله را توضیح خواهیم داد:

مرحله جذب: در این مرحله شما باید بر روی نقاط درد یا مشکلات خوانندگان یا کاربرانتون متمرکز شوید و در مورد مشکلات و چالش های آنها بنویسید.

مرحله حفظ: در این مرحله شما باید روی راه حل هایی برای حل مشکلات کاربرانتون تمرکز کنید.

مرحله تصمیم گیری: در این مرحله شما راه حل خودتون رو که همان محصول خودتان است را به کاربر پیشنهاد می دهید و با نمایش نتیجه ای که مشتریان قبلی گرفته اند می توانید کاربر را بیشتر ترغیب به خرید محصول خودتان کنید.

نحوه ساختن یک وبلاگ تجاری مؤثر

همانطور که قبلا اشاره کردیم وبلاگ نویسی برای کسب و کار، یک استراتژی بازاریابی قدرتمند است، و به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد.

مراحل ساخت وبلاگ تجاری

مخاطب مورد نظر خود را تعیین کنید

نکته اصلی افزایش نرخ تبدیل شما از طریق وبلاگ نویسی، شناخت مخاطبان است. در وبلاگ کسب و کار باید فقط در مورد چیزی بنویسید که مخاطبان شما آن را ضروری تر می دانند. همچنین شناخت مخاطبان به شما کمک می کند تا در مورد سبک نوشتن تصمیم بگیرید.

برنامه معینی برای بروزرسانی وبلاگ داشته باشید

یكی از مهم ترین دلایلی كه وبلاگ تجاری را از كار می اندازد این است كه این برند برنامه معینی برای انتشار مطالب خود ندارد. بسیاری از خوانندگان وبلاگ عاشق این هستند که بدانند در چه زمانی می‌توانند مطالب جدید را مشاهده کنند . مهم نیست که شما چند بار در روز،هفته یا ماه وبلاگ خود را به روز می کنید. شما باید اینکار را سرموقع انجام دهید و به آن پایبند باشید. افزایش تعداد پست های وبلاگ نیز اهمیت زیادی دارد چون هرچه تعداد پست های شما زیادتر باشد شانس دیدن شما در موتورهای جستجو نیز بیشتر است.

ثبت نام در خبرنامه و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

با قرار دادن امکان ثبت نام در خبرنامه وبلاگ می توانید ایمیل یا اطلاعات تماس کاربران خودتان را جمع آوری کنید و همچنین با قراردادن دکمه های اشتراک گذاری می توانی ترافیک بیشتری را به فروشگاه یا وب سایت خود جذب کنید.

نتیجه

امروزه وبلاگ نه تنها روشی محبوب برای به اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباط با مخاطبان است، بلکه یک کانال بازاریابی مؤثر برای انواع کسب و کار است. وبلاگ نویسی راهی عالی برای ایجاد ارتباط قوی با مشتریان است. اگر شما کسب و کاری را اداره می کنید ارزش آن را دارد که برای ایجاد یک وبلاگ وقت بگذارید.

اگر شما از فروشگاه ساز مجنتو استفاده می کنید می توانید با نصب ماژول وبلاگ مجنتو امکانات یک وبلاگ حرفه ای را به فروشگاه مجنتو خود اضافه کنید و فروش خود را افزایش دهید.