وقتی بازدید کنندگان وارد وب سایت یا فروشگاه اینترنتی شما می شوند، اگر قصد خرید داشته باشند به سراغ قسمت جستجو می روند تا بتوانند بدون درد سر کالایی که می خواهند را پیدا کنند. طبق تحقیقات انجام شده بیشتر کاربرانی که بتوانند از قسمت جستجو در وب سایت یا فروشگاه اینترنتی به راحتی کالای مورد نظر را پیدا کنند اقدام به خرید آن می کنند، پس در نهایت وجود سرچ در هر سایت یا فروشگاه اینترنتی از جمله مجنتو مهم و ضروری است.

ویژگی هایی که باید یک جستجو داشته باشد

آسان کردن خرید مشتریان در سایت یا فروشگاه اینترنتی

بعضی از کاربران با عجله وارد سایت یا فروشگاه اینترنتی می شوند و می خواهند که سریع محصولشان را خریداری کنند اما به دلیل این که فروشگاه اینترنتی پر از محصولات گوناگون است پیدا کردن محصول دلخواه کاری مشکل است، ولی اگر سایتی، به جستجو مجهز باشد، کاربران به راحتی می توانند کالای خود را از میان کالاهای دیگر پیدا کنند.

مدیریت کلمات مشابه یا مترادف ها

برای مثال وقتی که فروشگاه اینترنتی محصولات کامپیوتر (سخت افزار) را تاسیس می کنید، هنگامی که مانیتور مدل فلان را که بخشی از محصولات کامپیوتر است در جستجو وب سایت یا فروشگاه اینترنتی سرچ می کنید، اگر محصول مورد نظر وجود نداشته باشد شما می توانید محصولات مشابه یا تمام محصولات مربوط به آن دسته را در جستجو، نشان دهید.

مانند، موس، کیبورد، لپ تاپ و غیره. این قابلیت باید طوری طراحی شود که هنگام سرچ، کلمات مترادف مربوط به موضوع شما را نیز به نمایش بگذارد.

گزینه هدایت خودکار

گزینه هدایت خودکار یکی دیگر از قابلیت های جستجو است، این گزینه به شما کمک می کند هنگامی که در جستجو محصولی را سرچ می کنید نه نتها نتایج را به شما نشان می دهد بلکه شما را به صفحه محصول مورد نظرتان هدایت می کند.

نمایش نتیجه جستجو در صورت غلط املایی

بزرگ ترین دغدغه مشتریان پیدا نکردن محصول مورد نظرشان است، آن ها یقین دارند که محصول در فروشگاه اینترنتی وجود دارد اما به دلیل اشتباه تایپی در پیدا کردن آن به مشکل بر می خورند.

بعضی از جستجوهای وب سایت یا فروشگاه های اینترنتی با وارد کردن تنها یک حرف اشتباه از کلمه جستجو هیچ نتیجه نشان نمی دهد.

برای مثال کاربری قصد خرید کیبورد دارد ولی با اشتباه کبورد را در جستجو وارد می کند و هیچ نتیجه ای دریافت نمی کند. جستجوی سایت یا فروشگاه تان باید این امکان را داشته باشد که هنگام اشتباه جزئی در تایپ اسم کامل محصول را برای کاربر به نمایش بگذارد.

تاثیر نمایش محصولات مرتبط، در جستجو سایت یا فروشگاه اینترنتی

کاربران به محض وارد شدن به وب سایت یا فروشگاه های اینترنتی، برای پیدا کردن هرچه زودتر محصول مورد نظرشان به سراغ جستجو می روند اما بعضی وقت ها در هنگام جستجوی محصولشان به صفحه «جستجو نتیجه‌ای در بر نداشت» برخورد می کنند که موضوعی ناخوشایند برای آن ها است.

پس اگر کاربران از جستجوی خود چیزی به دست نیاوردند وب سایت یا فروشگاه اینترنتی باید سریع مدل ها، رنگ ها و اندازه های مشابه محصول سرچ شده را به کاربر نشان دهد تا مانع از رفتن او از فروشگاه اینترنتی شما شود.

نمایش نتایج جستجوی صفحات دیگر

هر کاربری با هدفی وارد جستجوی سایت می شود، اکثر آن ها برای خرید محصول به جستجو مراجعه می کنند، اما بعضی از آن ها هم برای پرسیدن سوال وارد جستجو می شوند، و درباره عباراتی مثل (هزینه ارسال) (ساعات کاری) (آدرس فروشگاه) و غیره در جستجوی سایت یا فروشگاه اینترنتی سرچ می کنند.

ولی هیچ نتایجی نسبت به موضوع پیدا نمی کنند، و بیشتر با صفحه «نتیجه‌ای پیدا نشد» روبرو می شوند، پس شما باید صفحه ای برای این سوالات متداول بسازید تا وقتی که که کاربر این گونه سوال را در جستجو سرچ کرد جستجوآن ها را به صفحه سوالات متداول هدایت کند.

پیشنهاد می کنم مقاله کاربرد صفحه سوالات متداول برای وب سایت یا فروشگاه های اینترنتی را مشاهده کنید.

نتیجه گیری

در نتیجه جستجو در وب سایت یا فروشگاه اینترنتی بنا به دلیل هایی که در این مقاله به آنها اشاره شد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این ویژگی هم در رونق و فروش فروشگاه و هم در کمک کردن به مشتری تاثیر بسزایی داشته است و امروز اکثر وب سایت و فروشگاه اینترنتی از آن استفاده می کنند و نتیجه خوبی از عملکرد و کارایی آن گرفته اند.