هر روز برای وب سایت یا فروشگاه های اینترنتی سوال هایی از طرف کاربران ارسال می شوند که بعضی از این سوالات زیاد تکرار می شوند. جواب دادن به این همه سوال کاری دشوار است. پس برای جلوگیری از این مشکل، صاحبان فروشگاه یا وب سایت ها رایج ترین و پر تکرار ترین سوالات در بین مشتریان را در صفحه سوالات متداول قرار می دهند و به آنها جواب می دهند تا کاربران جواب سوال خود را در این صفحه بیابند و همچنین از این سوال های تکراری جلو گیری شود.

بسیاری از سایت ها دارای صفحه پرسش های متداول هستند، درصفحه پرسش های متداول به سوالات که کاربران می پرسند جواب داده می شود.

صفحه سوالات متداول باید چگونه باشد؟

شما باید این صفحه را کاملا ساده طراحی کنید، و به سوالات متداولی که کاربران از کسب و کار شما پرسیده اند جواب دهید. شما باید به تیم پشتیبانی خود بگوید که سوال هایی که به صورت متداول دیده می شوند را جمع آوری کرده و آن ها در صفحه پرسش های متداول قرار دهند، و به جواب دادن آن ها بپردازند.

البته بعضی از افراد در طراحی این صفحه تنبلی می کنند، برای مثال بجای اینکه دریابند، چطور باید یک پاسخ مناسب به سوالی که در رابطه با یک محتوای دشوار مطرح شده است، پیدا کنند از همان محتوا سایت استفاده می‌کنند و تعدادی از موارد را به صورت تصادفی در صفحه‌ی سوالات متداول قرار می دهند، در صورتی که این کار اشتباهی است، آنها باید جواب سوال ها را به بهترین شکل ممکن بدهند.

به طور مثال بخشی از متداول ترین سوال ها در بسیار از فروشگاه های اینترنتی به شکل زیر هستند:

  • چطور می توانم از فروشگاه خرید کنم؟
  • چطور میتوانم سفارشم را پیگیری کنم؟
  • چطور میتوانم سفارشم را لغو کنم؟
  • چطور می توانیم کالا را در به منزل تحویل بگیریم؟
  • چطور میتوانم سفارش را بصورت اقساطی پرداخت کنم؟
  • چطور می توانم کالایی که مشکل دارد را برگشت دهم؟

 چند مزیت صفحه پرسش های متداول برای فروشگاه اینترنتی یا وب سایت ها

1- بهبود تجربه کاری

به کمک صفحه سوالات متداول کاربران بدون نیاز به تماس یا درج نظر، پاسخ بسیاری از سوالات خود را در این صفحه به دست می آورند، و نیازی نیست منتظر پاسخ بمانند.

2- صرفه جویی در زمان

دریافت سوال از سوی کاربران موضوعی ناخوشایندی نیست، اما پاسخگویی به تمام سوالات از طریق ایمیل وقت زیادی می خواهد، بدین ترتیب صفحات پرسش های رایج مانع از اتلاف وقت می شوند.

4 نکته برای ساخت یک صفحه سوالات متداول عالی

استفاده از المان های گرافیکی مرتبط

بیشتر صفحات سوال های متداول به صورت متن نوشته شده اند و هنگامی که کاربر وارد این صفحه می شود، جذابیتی در آن نمی بیند اما اگر از عناصر گرافیکی مانند رنگ، فونت تصاویر، واژه ها و غیره استفاده کنیم، می توانیم به درک بهتر مخاطب از خدمات و نحوه تعامل با وب سایت تاثیر بگذاریم.

استفاده از یک باکس جستجو

در صفحه سوالات متداول، سوال های زیادی وجود دارد. هنگامی کاربران برای پیدا کردن جواب سوال هایشان وارد این صفحه می شوند، و به علت زیاد بودن سوال ها در پیدا کردن آن به مشکل بر می خورند.

ولی اضافه کردن یک باکس جستجو این مشکل را برای کاربران حل می کند، شما می توانید با استفاده از جستجوگر به راحتی سوال خود را در میان سوال های دیگر پیدا کنید.

دسته بندی کردن سوالا های متداول

در صفحه سوالات متداول، شما باید همه سوال ها را دسته بندی کنید، این کار باعث سردرگم نشدن مشتری در این صفحه می شود. دسته بندی سوالات می تواند بر اساس مهم یا پر تکرار بودن سوال باشد.

اگر حجم سوالات زیاد است می توانید آنها را به صورت دسته بندی قرار دهید. برای مثال در یک سایت فروش کالا می توانید دسته بندی ها را بر اساس ، فرایند ارسال، فرایند خرید و یا فرایند تعویض کالا انجام دهید.

خلاصه نویسی در صفحه پرسش های متداول

کاربرانی که وارد صفحه پرسش هایی متداول می شوند قصد دارند که در مدت چند ثانیه پاسخ خود در متن به دست آورند، آن ها متن های طولانی را  نمی پسندند چون که نمی توانند از آن نتیجه جالبی به دست آورند و در نهایت صفحه را ترک خواهند، پس شما باید پاسخ های کوتاه و در عین حال کامل را در صفحه پرسش های متداول قرار دهید.  

در نتیجه صفحه پرسش های متداول، می تواند به تیم پشتیبانی سایت یا فروشگاه های اینترنتی در پرهیز از سوالات تکراری کمک کند، و همچنین کار کاربران را در پیدا کردن سوالاتشان آسان تر می کند، و به همین دلیل صفحه پرسش های متداول برای هر وب سایت یا فروشگاه اینترنتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است وتقریبا برای همه آنها ضروری شده است.